2016.12.28

冬期休廊のお知らせ
Season’s greetings from Yumiko Chiba Associates

本年中に賜りましたご厚情に深く御礼申し上げます。
来年も変わらぬご愛顧のほど、どうぞよろしくお願いいたします。

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuは12月29日(木)から1月6日(金)まで冬期休廊いたします。
1月12日(木)より、アサノエイコ、山本尚志 二人展「poison and small huts」を開催いたします。ぜひご高覧ください。


We would like to express our gratitude for your continued support.
Wishing you a happy holiday season and a New Year of peace and prosperity.

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku will be closed for the winter holidays from December 29 through January 6, 2017.

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2016.12.20

アサノエイコ・山本尚志 二人展
「poison and small huts」



2017年1月12日(木)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuにて、アサノエイコ・山本尚志二人展「poison and small huts」を開催いたします。

本展は、書家・山本尚志のキュレーションのもと、書道を国内外のコンテンポラリーアートシーンに対して訴求することを目的とした、八人の書家たちによる全三会場で開催される連続企画『現代アート書道の世界』の第一弾となります。

アサノエイコは、アクリル絵具や水彩カラー筆ペンを用い、まるで絵を描くかのごとく「書」を書きます。「毒」や「鬱」などのネガティヴな文字を、その形態を維持しつつも可愛らしいキャラクターのように書く独特の表現は、一筋縄ではいかない複雑な現代社会の返照となって私たちの眼前に現れます。
山本尚志は、文字を書くだけではなく、自身の基準をもってその文字の概念を図形化(記号化)し、文字と一緒くたに支持体の上に展開します。その光景にどこかユーモアを感じつつも、私たちはそれが果たして三次元(空間)なのか二次元(平面)なのか、文字なのか絵なのか、美なのか醜なのかという様々な問いに揺さぶられることになるのです。

これら両者に共通することは、書道のアイデンティティーの境界線を意識しながらも従来の概念を「ズラす」ことにあります。文字を書くということが前提とされる書道の制約を逆説的に利用しつつ、自覚的にその制約の先を目指そうとする試みは、鑑賞者を新たな地平に導いてくれることでしょう。この機会に是非ともご高覧ください。

■二人展
アサノエイコ・山本尚志 二人展 「poison and small huts」
会期:2017年 1月 12日(木)– 1月 25日(水)
営業時間:12:00-19:00 定休日:日、月、祝日 
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
※レセプション パーティ:1月 14日(土)18:00 – 20:00

プレスリリース>>

■関連情報
連続企画『現代アート書道の世界』
本展の他、山本尚志キュレーションによる以下の展覧会を開催致します。

特別協力
伊藤忠青山アートスクエア
新宿髙島屋美術画廊

「書の未来展」
会期:2017年 1月 17日(木)– 1月 25日(水)会期中無休
営業時間:11:00-19:00 
入場料:無料 
会場:伊藤忠青山アートスクエア(東京都港区北青山2-3-1 シーアイプラザB1F)
<関連イベント>
公開制作パフォーマンス「鳴サイクロン and とうふ」(入場無料)
出品作家ハシグチリンタロウ、山本尚志による競演ライブパフォーマンスを行います。
日時:1月17日(火)12:00~13:00
会場:伊藤忠青山アートスクエア

詳しくは>>


「現代アート書道の世界」
会期:2017年 2月 15日(水)– 2月 27日(月)会期中無休
営業時間:10:00~20:00(平日・日曜日)、10:00~20:30(金・土曜日)、最終日は16:00まで
入場料:無料
出展作家:沢村澄子、宮村弦、湯上久雄、山本尚志、(特別展示 井上有一) 
会場:新宿髙島屋美術画廊(東京都渋谷区千駄ヶ谷5丁目24番2号 新宿タカシマヤ10F)

詳しくは>>



■書籍情報

山本尚志 2004-2016作品集『フネ』
書:山本尚志
撮影:坂本淳 小田康平
デザイン:原耕一(TROUT)
発行者:佐藤辰美
発行所:株式会社大和プレス
発売元:YKG publishing
仕様:B5変形、112頁
2016年12月17日 初版第1刷発行 
※ ご購入は、全国の書店、もしくはYCAオンラインストアにて
http://ycassociates.thebase.in/items/5024323


作品集『ミライショドウ』
書:アサノエイコ 森本順子 日野公彦 ハシグチリンタロウ 湯上久雄 宮村弦 沢村澄子 山本尚志
デザイン:原耕一(TROUT)
撮影:小田康平
発行者 佐藤辰美
発行所 株式会社大和プレス
発売元 YKG publishing
2017年1月20日 初版第1刷発行
※ 販売情報は、準備が出来次第お知らせ致します。

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■ Eiko Asano / Hisashi Yamamoto – Exhibition of Two Artists
“poison and small huts”
January 12 (Thur) – 25 (Wed), 2017
Venue:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
*Closed on Sundays, Mondays, National Holidays
Reception Party: January 14 (Sat), 2017 18:00 – 20:00

Press Release (En) >>

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is pleased to present from January 12, 2017, an exhibition of two artists poison and small huts by Eiko Asano and Hisashi Yamamoto.

This exhibition is the first installment of a project series, “Modern Art: World of Calligraphy” by the eight calligraphers, which is curated by Hisashi Yamamoto and held in three places. These calligraphers are aiming at appealing their calligraphy works to the contemporary art scene at home and abroad.

Eiko Asano writes calligraphy as if painting a picture, using acrylic paint and watercolor calligraphy pen. She writes the negative letters in kanji, “doku [poison]” and “utsu [depression]” as a lovely character, keeping their forms. Such unique expression of hers are shown to us, reflecting the complex modern society which is never easy to deal with.

Hisashi Yamamoto does not only write letters, but diagrammatizes (symbolizes) their concepts based on his own standard, and expresses them on support with letters. While the representation has something to make us smile, we are moved with various questions; whether his works could be three-dimensional (spatial) or two-dimensional (plane), letters or pictures, beauty or ugliness.

At all events, these two artists have something in common; their attitude is “to shift” the conventional concept of calligraphy although being aware of the boundary of calligraphy’s identity. They paradoxically take advantage of restrictions imposed on calligraphy which basically requires writing letters, moreover, they consciously try to go beyond the restrictions, which will certainly lead the viewers to an unknown area of calligraphy art.


■ Related Information – Project Series “Modern Art: World of Calligraphy”
*The following two exhibition will be held, curated by Hisashi Yamamoto.

“Exhibition of the Future of Calligraphy”
January 17 (Tues) – 25,(Wed), 2017, 11:00 – 19:00
Venue: ITOCHU AOYAMA ART SQUARE CI Plaza B1, 2-3-1, Kita-Aoyama, Minato-ku, Tokyo TEL & FAX: 03-5772-2913
Participating artists: Eiko Asano, Sumiko Sawamura, Rintaro Hashiguchi, Kimihiko Hino, Gen Miyamura, Junko Morimoto, Hisashi Yamamoto, Hisao Yugami (special exhibition:Yuichi Inoue)
*Open every day
*Admission free

For further information>>


“Modern Art: World of Calligraphy”
February 15 (Wed) – 27 (Mon), 2017
10:00 – 20:00 (Weekday/Sunday), 10:00 – 20:30 (Friday/Saturday), till 16:00 on February 27
Venue: Takashimaya Shinjuku Art Gallery, 10th Floor, Takashimaya Dept. Store
5-24-2, Sendagaya, Syibuya-ku, Tokyo
Participating artists: Sumiko Sawamura, Gen Miyamura, Hisao Yugami, Hisashi Yamamoto (Special exhibition by Yuichi Inoue *undecided)
*Open every day
*Admission free

For further information>>

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■ Publication Information


“Fune”
Designed by Koichi Hara, TROUT
Published by Tatsumi Sato
Publisher: K.K. Daiwa Press
Distributed by YKG publishing
B5, 112 pages
The first edition was published on December 17, 2016

“Collection of Works Miraishodou”
Written by Eiko Asano, Junko Morimoto, Kimihiko Hino, Rintaro Hashiguchi, Hisao Yugami, Gen Miyamura,
Sumiko Sawamura & Hisashi Yamamoto
Photographed by Kohei Oda
Designed by Koichi Hara, TROUT
Published by Tatsumi Sato
Publisher: K.K. Daiwa Press
Distributed by YKG publishing
The first edition will be published on January 20, 2017

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2016.12.17

鷹野隆大 Ryudai Takano
moment Untimely Encounter 2016

鷹野隆大がソウルのLoopで開催しているmoment Untimely Encounter 2016に参加しております。

■展覧会情報
moment Untimely Encounter 2016
会期:2016年12月16日(金)~2017年1月12日(木)
会場:Alternative Space Loop(ソウル、韓国)
詳しくは>>



Ryudai Takano in “Moment Untimely Encounter 2016” at Loop in Seoul

■Exhibition Information
moment Untimely Encounter 2016
December 16(Fri), 2016 – January 12(Thur), 2017
Alternative Space Loop, Seoul, Korea
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2016.12.13

中西 信洋 Nobuhiro Nakanishi
Islamic Arts Festival (19th edition)

中西信洋がシャルジャで開催されるIslamic Arts Festivalに参加いたします。

■展覧会情報
「Islamic Arts Festival (19th edition)」
2016年12月14日(水) – 2017年1月24日(火)
会場:Department of Culture and Information(シャルジャ、アラブ首長国連邦)
詳しくは>>


Nobuhiro Nakanishi in “Islamic Arts Festival” at Department of Culture and Information in Sharjah

■Exhibition Information
“Islamic Arts Festival, 19th edition, 2016”
December 14(Wed), 2016 – January 24(Tue), 2017
Department of Culture and Information, Sharjah, United Arab Emirates
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2016.11.8

ART PHOTO TOKYO -edition zero-
出展作家: 大島成己、鷹野隆大、山城知佳子


©Naruki Oshima, Courtesy of Yumiko Chiba Associates

■ART PHOTO TOKYO -edition zero-
YUMIKO CHIBA ASSOCIATES (309)
出展作家:大島成己、鷹野隆大、山城知佳子
VIP Room(2nd Floor):ベアト・ストロイリ、東恩納裕一、渡辺えつ子

会期:2016年11月18日(金)- 11月20日(日)12:00 – 20:00 (但し最終日は17:00まで)
会場:茅場町共同ビルディング(中央区日本橋茅場町1-6-12 | 東京メトロ茅場町駅(日比谷線・東西線)9番出口直結)
入場料:大人 1,500円 / 学生 500円
http://artphototokyo.com/


“Body as a landscape”
写真が誕生した当初は、風景画の様式を追従した絵画的写真が多く撮られていましたが、20世紀に入り急激に発展する都市に視線が向けられるようになり、やがて都市における社会の在り方に対する興味へと移行していきます。

一方、身体はいまだに審美的・造形的な視点から表現されることが多く、そうでなければジェンダー的な解釈によるものが大半です。しかしここでは、身体を複雑な社会的現象を反映したより広い「風景」と考え、その背後に潜む人々の意識や思考を視覚的に捉えた作品を展示します。

今回、身体というテーマを元にそれぞれ異なったアプローチをしている3名の作家を紹介します。

大島成己は、焦点距離を変化させて撮影した数百枚のカットを格子状に繋ぎ合わせ、一枚の「人体」写真を構築します。その奇妙な視覚体験により全体と部分の関係は揺らぎ、言葉では表現しがたい身体の触覚性が立ち現れます。記号的な理解・解釈では得ることのできない新しい人物像が形成されるのです。

鷹野隆大は、従来の審美性や既存の制度への懐疑を軸に、男女の在り方、撮影者と被写体の距離感、実在と不在など、それらの境界の際で様々なポートレイトを撮影してきました。そのいずれにおいても、自己と他者の関係を分離し、出来る限り主観を入れず目の前の対象を掬いあげようとする一貫した姿勢が感じられます。

山城知佳子は、自身の出身地である沖縄の抱える複雑な状況と向き合い、現実とフィクションの狭間で高度な比喩を用いた映像作品を発表しています。本展では、自身の一貫したテーマの一つでもある「身体の継承」に注目しました。他者を自らに取り込むことで身体は非個体化され、そこから生まれる未知なる状況を鑑賞者は体験することとなります。 この機会に是非ともご高覧ください。

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■ART PHOTO TOKYO -edition zero-
YUMIKO CHIBA ASSOCIATES (309)
Artists: Naruki Oshima, Ryudai Takano, Chikako Yamashiro
VIP Room(2nd Floor):Beat Streuli, *Yuichi Higashionna, *Etsuko Watanabe

November 18 (Fri) – 20 (Sun), 2016, 12:00 – 20:00 (till 17:00 on November 20)
Venue: Kayabacho Kyodo Building
Access: 1-16-12 Nihombashi Kayabacho, Chuo-ku, Tokyo,
Exit 9 of Kayabacho Station in Tokyo Metro’s Hibiya line and Tozai line
Admission Fee: 1,500 Yen for Adult, 500 Yen for Student
Sponsored by: K.K.AFT http://artphototokyo.com/
http://artphototokyo.com/


“Body as a landscape”
When a photograph came into the world in the 19th century, most of them were pictorial which followed the style of landscape painting.
Then with the start of the 20th century, the photography turned its eyes on the fast-developing cities, and eventually shifted its interest in
the state of society in those cities, which was defined as a “social landscape” evolved in the 1960s.
On the contrary, a photograph of a body is still nowadays often taken from aesthetic and figurative viewpoints. If not, it is taken from the
viewpoint of the gender in many cases. For this exhibition, we consider a body as a big “landscape” which reflects complex social
phenomenon, and show the works which visually capture human being’s consciousness or thinking hidden behind the body.
We will feature three artists, each of whom approaches a theme of a body from a different angle.
Narumi Oshima creates a photograph of a “human body” by joining hundreds of shots in gridlike fashion he took with a various focal
distance. When one looks at this strange photograph, it seems that the relation between the whole and a part is shaken and a tactile
sensation is shown, which is inexpressible with words. There, a new human figure beyond symbolic understanding and interpretation is
formed.
Ryudai Takano has taken various portraits, centering on skepticism about conventional aesthetic and existing system; he is closer to the
boundary between men and women, between a photographer and the subject, and between real existence and absence. In any of his
works, his consistent attitude is reflected; to separate oneself and others and to pick up the immediate object, not to be subjective as
much as he can.
Chikako Yamashiro has been facing with the complex circumstances in Okinawa where she comes from and been presenting video
works relating to it, using high-level metaphor of reality and fiction. This exhibition takes up one of the themes “succession of the body”
she has been carrying through. Yamashiro creates a situation where the body does not exist as independent, incorporating others into
oneself, and then viewers are inspired to experience the unknown circumstances through her work.

Press Release (En) >>

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2016.11.5

小平篤乃生 イベント ”Cutlog”
Atsunobu Kohira Event “Cutlog”

小平篤乃生が ”Cutlog”というイベントで作品を上映いたします。

■イベント
”Cutlog”
上映日:2016年11月11日(金)
会場:Hotel Particulier Montmartre(フランス)
詳しくは>>


Atunobu Kohira is participating in ”Cutlog”.

■Event
”Cutlog”
November 11 (Fri), 2016
Hotel Particulier Montmartre (France)
More Information>>




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2016.11.4

Paris Photo 2016

Yumiko Chiba Associates is please to announce our participation in
Paris Photo 2016

Booth No. D10

1970s Japanese Experimental Photography:
Kanji Wakae/ Masafumi Maita/ Norio Imai/
Kazuyo Kinoshita/ Katsuro Yoshida

External Wall: Ryudai Takano/ Atsunobu Kohira


©Kanji Wakae, Courtesy of Yumiko Chiba Associates


■Paris Photo 2016
Grand Palais, Paris

Date and Time:
Nobember 10-13, 2016

Public opening hours:
12noon – 8pm from Thursday to Saturday
12noon – 7pm on Sunday
http://www.parisphoto.com/paris

For further information>>


■Publication
On the occation of the exhibition, “Seeing” and “Photograph-Seeing” in light of Kanji Wakae will be published.
Book Signing: 5:00 – 7:00 pm, November 11th Friday at Paris Photo Stand D10



“Seeing” and “Photograph-Seeing” in light of Kanji Wakae
Publication date: November 10, 2016
Writing and Planning: Gen Umezu
Editor: Taku Sakurai
Designer: Hiroyuki Onuma
Publisher: MUAWUM HAUS KASUYA
Cooperation: Yumiko Chiba Associates
B5, 84 pages, English/Japanese

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