LEE Wonho “The weight of the vacuum”
イ・ウォノ「空白の重さ」


The White field III, 2011 (process) © Wonho Lee, Courtesy of Yumiko Chiba Associates

2017年5月9日(火)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuにて、イ・ウォノの個展「The weight of the vacuum <空白の重さ>」を開催いたします。

イ・ウォノの作品として近年記憶に新しいのは、国立新美術館での「アーティスト・ファイル 2015 隣の部屋―日本と韓国の作家たち」展で展示された巨大な段ボールの家でしょう。この「浮不動産」という作品で使われている段ボールは、イ・ウォノがソウルや東京でホームレスがたくさん住む場所を訪れ、彼らが居住している段ボールの家を価格交渉の末、実際に購入したものです(それぞれのホームレスと交わした取引証明書と共に展示)。「家」は資本主義社会において、資産であり、財産を測るものさしであり、富の象徴そして憧れの対象にもなり得ます。しかしながら、こうした社会的に認められた「家」を持たないホームレスが、段ボールの「家」を紙幣に置き換え、再度、経済的価値をつけたとき、彼らは法外な価格を提示しませんでした。このことは、彼らにとって「家」は財産ではなく、もっと本質的な意味での価値(外部から身を守る、寒さや暑さをしのぐ等)に基づくものであることを示します。イ・ウォノはこの作品で、わたしたちの考える価値とは何なのかを問いかけます。そして、「家」に代弁される人間の欲望、資本主義社会において付随した「住む場所」として以外の、表層的で虚無な価値を露わにし、視覚化しようとしています。

日本で初の個展となる本展では、「The White field」シリーズの中からサッカースタジアムに引かれたコートの白線を集めて塊にし、白い平面として空間に再出現させた作品を展示いたします。競技において特定のルールに基づいて引かれた白線は、内側と外側を定め、人はそれに従いゲームを行い、また判断を下します。しかし、コートから分離され、展示スペースというコンテクストに現れた白線の塊は、その本来の機能を失い、定義された境界はもはや意味をなくします。

このように、イ・ウォノは我々が普段何の疑問もなく持っている価値をその定義ごと解体し、全く異なる新たな次元に構築し直すことで、その差異から露わになる、過剰なき本質的な概念を喚起しようとします。資本主義社会に生きるわたしたちが、疑いもなく享受している価値観に改めて問いを投げかけるイ・ウォノの作品を是非ともご高覧ください。

尚、展覧会オープニングに合わせ、国立新美術館で上述の「アーティスト・ファイル 2015 隣の部屋」展をキュレーションし、今回の研究冊子に執筆をいただいた米田尚輝氏と、美術家の冨井大裕氏をお招きし、作家とのトークイベントを予定しております。合わせてご案内いたします。

プレスリリース>>


■イ・ウォノ 個展「The weight of the vacuum <空白の重さ>」
会期:2017年5月9日(火)- 6月17日(土)12:00 – 19:00(休:日、月、祝日)
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku

■トークイベント
イ・ウォノ x 米田尚輝 (国立新美術館研究員)x 冨井大裕 (美術家)
日時:2017年5月9日(火)19:00-20:00
会場:角筈地域センター7F 会議室A(〒160-0023 東京都新宿区西新宿4丁目33−7)
*韓国語・日本語逐次通訳有
*参加費無料、事前申込制、定員20名

【お申し込み方法】
件名「トークイベント参加」、本文に、参加人数、お名前、電話番号をご明記のうえ、event@ycassociates.co.jpまでメールでお申し込みください。
*定員(20 名)になり次第、受付を終了いたします。
*ギャラリーからの返信メールが届かない場合は、営業時間内にお問合せください


■オープニングレセプション
日時:2017年5月9日(火)20:00-21:00
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
トークイベント終了後、会場をYumiko Chiba Associates viewing room shinjukuへ移して開催いたします (トーク会場より徒歩約1分)。


■関連情報
本展の開催に合わせ、研究冊子を刊行いたします。

『イ・ウォノのオブジェクト』 
執筆:米田尚輝
ブックデザイン:小沼宏之
発売日:2017年4月28日(金)
仕様:A5判、24頁、和英バイリンガル、モノクロ仕様
発行元:ユミコチバアソシエイツ   
定価:1,000円(税別)
ISBN978-4-908338-08-3 C0070 1000E

*ご購入は、全国の書店、本展開催ギャラリー、もしくは YCA オンラインストアにてhttp://ycassociates.thebase.in/

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■Wonho Lee solo exhibition
“The weight of the vacuum”
May 9 (Tues.) – June 17 (Sat.), 2017
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
Opening Hours: 12:00-19:00
*Closed on Sundays, Mondays, National Holidays

■ Talk Event
May 9 (Tues.), 2017, 19:00 -20:00
Venue: Tsunohazu Chiiki Center 7F, Conference Room A (4-33-7 Nishi-Shinjuku, Shinjuku, Tokyo 160-0023)
Wonho Lee, Naoki Yoneda (Curator, The National Art Center) and Motohiro Tomii (Artist)
*Japanese and Korean translations available during the session. 
*Admission free, Booking required, Seating capacity: 20
*For booking, send an email with your name, address, and telephone number to event@ycassociates.co.jp
*If you do not receive a reply from the gallery, please contact us during gallery hours.

■Opening Reception
May 9 (Tues.) 20:00 – 21:00
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
*The reception will be held at Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku after the talk event.(It is 1 minute walk from Tsunohazu Chiiki Center.)

Press Release(En)>>


Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is pleased to present The weight of the vacuum a solo show of LEE Wonho from Tuesday, May 9.

In ARTIST FILE 2015 Next Doors: Contemporary Art in Japan and Korea an exhibition at The National Art Center, Tokyo, Wonho Lee presented a huge house made of corrugated cardboards which is fresh in our memory. For this work titled Floating real estate, Lee used corrugated cardboards which had actually been used as house for the homeless. To acquire them, Lee visited districts in Seoul and Tokyo where many homeless people lived and through price negotiations with them, purchased the corrugated cardboards that they lived in. (The work was shown with the transaction certificates as proof of purchase.) In a capitalist society, a house is considered as a property, an indicator for the owner’s degree of richness, and a symbol of wealth, as well as an object of admiration. However, when the homeless who did not possess such socially recognized houses exchanged their houses with cash to place economic value on them, they did not ask for a lot of money. It showed that for them, their houses did not represent assets but more essential values based on protection functions against the outside world, coldness, heat, etc. In this work, Lee questioned the concept of value that we hold; He tried to expose and visualize the human desire represented in the idea of house, as well as superficial and vacant values that capitalist societies attached to it in addition to its essential function as place to live.

This exhibition, which is his first solo show in Japan, presents a work from the series The White field. For its creation, Lee went to a football stadium to collect the white powder that was used to draw lines indicating the boundaries of a football field; he then used it to create a new rectangular shaped white field on the floor of the gallery. In a game of sports, the white lines that are drawn according to a specific rule determine the inside and the outside of a field and participants comply with their implications, while judgements are also made according to them. However, when it is separated from the court and transformed into a mass of white powder to be presented in the context of an exhibition space, it loses the original function and the boundary that it once defined becomes no longer valid.

Wonho Lee thus deconstructs values that we normally cherish without questioning them, together with their definitions and reconstructs them into a totally different new dimension, thereby attempting to make us aware of the essential concept without superfluous excess that the difference reveals. His work questions anew the values that are enjoyed without any doubt by those of us who live in capitalist societies.

In conjunction with the show’s opening, we will organize a special talk event with the artist, inviting as guest speakers: Naoki Yoneda, the curator of ARTIST FILE 2015 and the writer of our new research book on Wonho Lee; and Motohiro Tomii, the artist.


■ Research Book
In conjunction with the exhibition, a research book will be published.

“Wonho Lee’s Objects”
Written by Naoki Yoneda
Book Design by Hiroyuki Onuma
Published by Yumiko Chiba Associates
Publication Date:April 28 (Fri.), 2017, ¥1,000 (plus 8% tax)
A5, 24 pages, Bilingual in Japanese and English, Monochrome printing
ISBN978-4-908338-08-3 C0070 1000E
*Available at bookstores throughout the country, the YCA viewing room shinjuku or YCA online store http://ycassociates.thebase.in/