ハイレッド・センター
Hi-Red Center – through photographs and works -


『山手線のフェスティバル』ドキュメンタリー写真、1962年、ゼラチン・シルバープリント、27×32.5cm
撮影: 村井督侍


2017年6月23日(金)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuにて、ハイレッド・センター展を開催いたします。

ユミコチバアソシエイツでは、毎年高松次郎の命日に合わせて高松が行ってきた制作活動を紹介し続けてきました。
本年は、高松次郎が作家として制作を開始した初期に、自身の作家活動と同時に行ったハイレッド・センターによる活動の一部を紹介します。

ハイレッド・センターというグループ名は、それぞれの姓の頭文字であるの「高」=「ハイ」、「赤」=「レッド」、「中」=「センター」を組み合わせてつけられました。正式な結成は、1963年5月の「第5次ミキサー計画」とされていますが、実質的にはその活動は前年12月の「山手線のフェスティバル」の頃より開始されていたと言えましょう。ハイレッド・センターとして行われた期間は63〜64年と短い間ではありましたが、「第6次ミキサー計画」「不在の部屋」「ロプロジー」「シェルター計画」「大パノラマ展」「ドロッピングイベント」「首都圏清掃整理促進運動」などのイベントを次々と実現していきました。
秘密結社的な匂いをまとった行動の一方で、銀座の路上やJRの電車の中やホーム、駅周辺といった公的な場や機関を利用したり、ホテルやビルの屋上などの日常的な場所で非日常的な行為を行ったりと、美術ジャーナリズムだけでなく当時の新聞や一般誌などにも取り上げられ、社会の注目を集めました。ハイレッド・センターと名乗っていましたが、メンバーは流動的で高松・赤瀬川・中西の他に和泉達もメンバーとして活動を共にしており、イベントごとに新たにメンバーが加わることもありました。
彼らの活動は、こうして行ったイベントや行動により、それが芸術か否かという事を制度的に問いかけるものであり、作家と観客との関係性を問い直すものでもありました。

今回、ユミコチバアソシエイツでは展示を2期に分け、前期ではドキュメントフォト、後期では同時期に高松、赤瀬川、中西が制作した作品を展示致します。是非ともご高覧くださいませ。

プレスリリース>>


「ハイレッド・センター」
前期:2017年6月23日(金)- 7月13日(木)
後期:2017年7月15日(土)- 8月5日(土)
定休日:日、月、祝日 ※7月14日(金)は展示替えのため休廊
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku(東京)
出展作家:高松次郎、赤瀬川原平、中西夏之
*レセプションパーティーは開催いたしません。
協力:gallery21yo-j、双ギャラリー

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“Hi-Red Center – through photographs and works -”
Part1: June 23 (Fri) – July 13 (Thu), 2017
Part2: July 15 (Sat) – August 5 (Sat), 2017
*No opening reception will be held.
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
Opening Hours: 12:00-19:00
*Closed on Sundays, Mondays, National Holidays and July 14.
Cooperation: gallery21 yo-j, SOH GALLERY

Press Release(En)>>


Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is pleased to present Hi-Red Center – through photographs and works from Friday, the 23rd of June, 2017.

For years, Yumiko Chiba Associates has held an annual show of Jiro Takamatsu during the span of weeks including the anniversary of the artist’s death, to introduce the artistic activities that he engaged in in his life time. This year, the gallery will trace some of his activities that he has done with an artistic group named Hi- Red Center in the early years of his career, when he was also creating his works individually on his own.

The group name ‘Hi-Red Center’ had its origin in the surnames of its three members: Takamatsu, Akasegawa, and Nakanishi. The first
Chinese character of the three names respectively had the meaning of: high (taka), red (aka), and center (naka.) Hence, the name
Hi-Red Center. Although they were officially formed in May of 1963, with the implementation of The 5th Mixer Plan, it may well be said that
their activities had actually already started in the December of the previous year, around the time of Yamanote Line Festival. During the
short period from 1963 to 64 that the group existed, it successively realized the performative events such as: The 6th Mixer Plan; Room in
Alibi; Roplogy; Shelter Plan; Grand Panorama; Dropping Event; and Be Clean! Campaign to Promote Cleanliness and Order in the
Metropolitan Area.

While having an air of a secret society about them, they on the other hand have often had their performances in public places and facilities such as streets in Ginza, inside the train, the railway stations and their surroundings. They performed extraordinary actions in ordinary settings such as hotels or building roof tops, and were consequently reported by the newspapers and magazines besides art journalism to gather public attentions. Despite the name Hi-Red Center, the group had other members involved including Tatsu Izumi, and sometimes accepted additional members for new projects. The events and actions that they organized were the ones that questioned their own validity as art from the perspective of its system. Furthermore, they also reconsidered the relationship between artists and audiences.

The show consists of two parts. The part I which starts from June 23 and ends on July 13 presents documentary photographs of Hi-Red Center; the part II which starts from July 15 and ends on August 5 presents works that Takamatsu, Akasegawa, and Nakanishi respectively created during their Hi-Red Center years.