植松 奎二 個展
Keiji Uematsu Solo Exhibition
「Invisible Force -見えない力」


© Keiji Uematsu, Courtesy of Yumiko Chiba Associates


2015年9月4日(金)より、ユミコチバアソシエイツでは、植松奎二の個展“Invisible Force-見えない力”を開催致します。

植松奎二は、重力、引力、磁場といった、通常意識する事のない見えないものを視覚化し感じさせる作品を一貫して制作し、その普遍的な見えない力の法則から、世界の構造、存在、関係をよりあらわにしようとしてきました。

1971年より10年にわたって集中して制作された「截接」のインスタレーションを、その均衡関係を自身の身体で提示した写真作品と共に再構築した前回の個展に引き続き、今回2回目となる個展では、近年から現代につながる新作に焦点を当てます。
1989年から制作され始めた「Floating Form」や「Touch of Spiral」(1990) に引き続き今に至る「Invisible Force」のインスタレーションを展開した今回の展示空間は、植松奎二の依然として継続する「見えないものとはなにか」という問いかけに、再び対峙しようとするものです。銅板でつくられた紡錘体/円柱体と石とが天井を支点に均衡を保つInvisible Forceのインスタレーションは、物質と物質、あるいは物質と建築との間、緊張と均衡の間にある「見えない力」を私たちに喚起します。また、同時に壁面全体には、ドローイング —斜めのストロークを木炭で力強く断続的に描いた「連続の場—軸」を展開することで、空間は完成します。大きなストロークの連続/反復で描かれるドローイングは植松奎二にとって、最も身体的な行為と言えるかもしれません。

Invisible Forceの彫刻が垂直方向へ働く見えない力をダイナミックに提示しているのであれば、ドローイングはあたかも地球の自転軸(「Axis」)のように、静寂で永続的な水平方向へのエネルギーを可視化します。

「みえる構造・存在・関係をあらわにみえるようにすること。みえない構造・存在・関係をみえるようにすること。みえる構造・存在・関係をみえなくすること。」
(植松奎二 1972年)

この世界を成り立たせている最もシンプルかつ普遍的でありながら、日常の視覚体験の中では意識することのない「見えない力」を、植松奎二は提示し続けているのです。



■ 植松奎二 個展 “Invisible Force-見えない力”
会期:2015年9月4日(金) - 9月30日(水) 12:00-19:00 休:日、月、祝日
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku

Keiji Uematsu solo exhibition ‘Invisible Force’
September 4 (Friday) – September 30 (Wednesday)
Opening Hours: 12:00 – 19:00 (Closed on Sundays, Mondays, National Holidays)


■ オープニングレセプション
日時:2015年9月4日(金)18:00-20:00
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku 

Opening Reception
Friday, September 4, 2015, 18:00-20:00
Venue:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku


プレスリリース (JP)>>


Keiji Uematsu solo exhibition ‘Invisible Force’
September 4 (Friday) – September 30 (Wednesday)
Opening Hours: 12:00 – 19:00 (Closed on Sundays, Mondays, National Holidays)

Keiji Uematsu consistently produces works of unconscious and unseen things such as gravity, attraction and magnetic field which visualize and make viewers feel them. Through the universal law of invisibility, Uematsu tried to reveal moreover the structure, existence and relationship in the world. In his previous solo show in the gallery, Uematsu reconstructed the installation of “Cutting”, a body of installation which Uematsu continued to produce intensively for 10 years from 1971, together with the photo works of the balanced relationship between Uematsu and existing objects presented in the ‘Cutting’. Following the last one, this coming show focuses on the new works which link more recent years to today.

This exhibition features the installation of “Invisible Force”, following “Floating Form” which started production from 1989 and “Touch of Spiral” (1990), and is confronting again Uematsu’s ever continued question, “what is the invisible?”. The installation, in which a stone and a copper-made spindle/cylinder keep balance with a fulcrum set in the ceiling, evoke our interest of the “invisible force” between matter and matter, matter and architecture, or tension and balance. At the same time, a drawing ‘Continuing Space-Axis’ is featured on the whole wall, which is a diagonal stroke drawn strongly and intermittently with charcoal. This work completes the exhibition space. The drawing by the big stroke performed continuously and repeatedly could mean the most physical action for Uematsu.

While the sculpture of “Invisible Force” shows dynamically the invisible energy going vertically, the drawing visualizes the serene and everlasting energy toward horizontality as if the ‘axis’ of rotation of the earth.

“What I want to do is to make visible existence, visible connections and visible relations appear more clearly. And to cause non-visible existence, non-visible connections and non-visible relations to appear. And to cause visible existence, visible connections and visible relations not to appear.” (Keiji Uematsu, 1972)  

Uematsu continues presenting “invisible force”, which forms the world most simply and universally, yet
cannot be conscious in our daily visual experience.


Press Release(En)>>