2016.9.21

daikanyama photo fair 2016
YUMIKO CHIBA ASSOCIATES(Booth No. E16)
出展作家:若江漢字、眞板雅文、鷹野隆大、山本渉、吉田志穂


Shiho Yoshida“Log ♯3”, 2015 ©Shiho Yoshida, Courtesy of Yumiko Chiba Associates

“The Difference”

ユミコチバアソシエイツは、9月30日(金)より開催されるアートフェア、「代官山フォトフェア2016」に参加致します。本展は、視覚メディアとして写真がどのように表現されたかを5人の作家によって紹介致します。
彼らは皆、写真の機能的側面、記録的側面を利用し、作品の中に”ズレ”を用いることで私たちの現実認識のあり方を問い、世界をどう捉えるのかを、それぞれの方法で検証し続けています。

60年代後半よりメディアに捕われない幅広い活動を続け、美術の文脈の中で作品発表をしてきた若江漢字は、写し出されたイメージ像と事物そのものを巧みに組み合わせ、並置する方法により生じる視覚的な”ズレ”を使い、観者の錯覚を誘発し「見ること」の曖昧さを問いかけます。
眞板雅文は、彫刻の分野で活動を続ける傍ら70年代より写真作品を発表してきました。写真を地としそこに重ねあわされたものが図となることで生じる”ズレ”の往還を通して新たな関係性を導きだす作品は、写真自体もまた一つの「物」そのものであることを私たちに訴えかけます。
セクシャリティや都市をモチーフとして事象の境界を探る写真作品を制作してきた鷹野隆大は、90年代より「毎日写真」として日常の光景を絶え間なくカメラに収め続けてきました。今回は「毎日写真」の中から連続して撮影した二枚の写真を組み合わせ、視線の微細な”ズレ”を可視化することで、我々が普段写真を通して見慣れている「静止」された世界がいかに反自然的な視覚認識であるのかを暴きます。
人間と自然との関わりあいの中で発生する現象の記録をテーマに様々な作品展開をしている山本渉は、サイアノタイプの技法を用いて支持体となる布にシワを定着させた作品と、さらにそれを複写し印画紙にプリントした作品を並列して展示します。被写体そのものは同じですが、支持体の違いによって生じるイメージ像の”ズレ”は、果たして情報の「欠落」なのかそれとも「変様」なのか、その実体とは何かを問いかけます。
展示作家中最年少であり、所謂デジタルネイティブ世代である吉田志穂は、インターネットからの画像の引用と現実に撮影した写真を混在させ、さらに複写を重ねることで、実際の被写体と最終的なアウトプットの間に意図的な”ズレ”を発生させます。それら一連の制作プロセスはあくまで写真技法の枠組みの中で実施され、想像上の産物ではない新しいリアリティを生み出します。

いずれも与えられた我々の認識、制度、慣習に対する懐疑を常に持ち、現実と認識との”ズレ”を端緒として、見る者に思考を促すという点において共通する意識を垣間見ることができるでしょう。この機会に是非ともご高覧ください。


■daikanyama photo fair 2016
会期:2016年9月30日(金)- 10月2日(日) 
日時:11:00 – 21:00 (但し最終日は17:00まで)
会場:代官山ヒルサイドフォーラム(〒150-0033 東京都渋谷区猿楽町18-8)
入場料 : 大人 : \1,500 / 学生 : \1,000
http://fapa.jp/fair-2016/


プレスリリース(JP)>>




■daikanyama photo fair 2016
September 30 (Fri) – October 2 (Sun), 2016 
11:00 – 21:00 (till 17:00 on October 2)
Venue: Daikanyama Hillside Forum (18-8 Sarugaku-cho, Shibuya-ku, Tokyo, 150-0033)
Admission: Adult 1,500 Yen / Student 1,000 Yen
http://fapa.jp/fair-2016/


Press Release(En)>>


“The Difference”

Yumiko Chiba Associates will be participating in Daikanyama Photo Fair 2016, held from September 30 (Fri), 2016. In the exhibition five artists will represent how photographs have been expressed as visual media. They utilize the functionality and the recording aspect of photography and explore how our recognition of reality should be by adopting “difference” in their works, and continuously search how to capture the world in each own way.

Kanji Wakae has been active in various areas from the end of the 1960s, being free from media, and been presenting his works in the context of art. In his work, he adopts a way to combine cleverly the image shown and the object and to juxtapose them, which brings about a visual gap to viewers. Wakae makes use of this “difference” and induces an illusion in viewers. Here he questions the ambiguity of “seeing”.

Masafumi Maita presented photographs from the 1970s, while being active in the sculpture field. He sets a photograph as a ground and put some object on top of it, which completes a work but brings about a gap between two things. Wandering through the gap, a new relationship between these things is created. This shows us that a photograph is also a “thing” itself.

Ryudai Takano takes photographs which seek boundary of phenomena with motifs such as sexuality and a city. From the 1990s, he has been taking daily sceneries as “Daily Snapshots” without a break. From this series, two consecutive shots were picked up and presented, combined. In the work, the minute difference of a viewer’s line of sight is visualized. Then, it can be disclosed how our visual recognition about the usual “still” world we look at through photographs is against the nature, being unreal.

Wataru Yamamoto has been developing various works with a theme which records phenomena occurring in a relation between human beings and nature. Two works are exhibited, lining up: the one in which wrinkles are fixed on a cloth as substrate with cyanotype and the other one, a copy of the above work printed on a photographic paper. The objects for both works are same, but Yamamoto raises a question about the difference of the images occurred by the different substrates: whether it was brought due to the insufficient information about the print-outed image or just a change, what is the true nature of it.

Shiho Yoshida, the youngest of the five artists and a digital native, mixes the photographs which were quoted from Internet and actually shot by her. She copies them further and makes intentional differences between actual objects and final outputs. Yoshida persistently practices such a production procedure within the frame of photography technique and gives birth to new reality, not a product of imagination.

Each of the above-mentioned artists is skeptical about the existing recognition, system and custom in the world at all times. One can observe that they are commonly aware of inspiring viewers to think about things, initiated by the difference between the reality and the recognition.


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2016.9.15

植松琢麿 Takuma Uematsu
「星のみかた -What people do for astronomical observation?」

植松琢麿が千葉市美術館の「さや堂ホール」にて展開されるプロジェクトに参加いたします。

さや堂プロジェクト コンタクト・ゾーンvol.1
▪️植松琢麿 個展 
「星のみかたWhat people do for astronomical observation?」

会期:2016年10月15日(土)〜30日(日)
会場:千葉市美術館1階さや堂ホール
*観覧料無料

▪️アーティストトーク
植松琢麿によるギャラリートークを行います。
日時:2016年10月30日(日)14:00-(13:30開場予定)
会場:千葉市美術館1階さや堂ホール
*聴講無料

▪️対談
「アート∩宇宙」
日時:2016年10月30日(日)14:30-(13:30開場予定)
会場:千葉市美術館1階さや堂ホール
ゲスト:植松琢麿、羽村太雅(国立天文台 広報普及員/柏の葉サイエンスエデュケーションラボ(KSEL)会長)
進行:畑井恵(千葉市美術館学芸員)
*聴講無料

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2016.9.15

鷹野隆大 Ryudai Takano
Photoszene Köln 2016

鷹野隆大がケルンで開催されるPhotoszene Köln 2016に参加いたします。

■フォトフェスティバル
「PHOTOSZENE-FESTIVAL 2016」
2016年9月16日(金) – 2016年9月25日(日)
会場:Bruch und Dallas(ケルン、ドイツ)

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Ryudai Takano in “PHOTOSZENE-FESTIVAL 2016″ at Bruch und Dallas in
Cologne.

■PHOTOSZENE-FESTIVAL 2016
September 16 (Fri) – 25 (Sun) , 2016
Venue: Bruch und Dallas (Cologne, Germany)

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2016.9.6

小平篤乃生 Atsunobu Kohira
“Ode à l’immanence”

小平篤乃生が京都のFORUMにて個展”Ode à l’immanence”を開催いたします。

■展覧会情報
“Ode à l’immanence”
会期: 2016年10月1日(土) – 10月30日(日)
会場: FORUM(京都)
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■イベント情報
「ニュイ・ブランシュKYOTO 2016〜パリ白夜祭への架け橋 – 現代アートと過ごす夜」
日時: 2016年10月1日(土) 14:00-深夜1:00
会場: FORUM(京都)
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■その他
“Carbon Lab”
会期: 2016年10月20日(木) – 10月23日(日)
会場: YIAアートフェア(パリ)
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Atsunobu Kohira in “Ode à l’immanence” at FORUM.

■Exhibition Information
“Ode à l’immanence”
October 1 – 30, 2016
Venue: FORUM, Kyoto
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■Event
“Nuit Blanche Kyoto 2016″
October 1, 2016 14:00-1:00
Venue: FORUM, Kyoto
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■Other Information
“Carbon Lab”
October 20 – 23, 2016
YIA Art Fair(Paris)
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2016.8.26

山城知佳子 「創造の発端 – アブダクション / 子供 – 」
Chikako Ymamashiro “The Beginning of Creation: Abduction/ A Child”

2016年9月9日(金)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuにて、山城知佳子個展「創造の発端 – アブダクション/子供 -」を開催いたします。


©Chikako Yamashiro, Courtesy of Yumiko Chiba Associates
山城知佳子『創造の発端 -アブダクション/子供-』(2015年、愛知芸術文化センター・オリジナル映像作品)


山城は、これまで沖縄戦の記録と記憶の継承に始まり、在沖米軍基地によって引き起こされる沖縄が抱えてきた複雑な状況と向き合い制作を続けてきた作家です。現実とフィクションの狭間で高度な比喩によって映像化された作品は、鑑賞者に様々な解釈を呼び起こしてきました。

本展にて上映展示される『創造の発端 ―アブダクション/子供―』は、ダム・タイプの元メンバーでダンサーの川口隆夫が、舞踏家の故・大野一雄の伝説的な舞台を「再現」するプロセスに山城が密着取材した映像作品です。
川口が他者(大野)を自らの身体に取り込もうとする行為の記録は、ただのドキュメンタリーでは終わらず、得体の知れない剥き出しの身体となって観者の前に立ち現れます。沖縄を通じて「他者との接触、その継承」を一貫したテーマの一つとして制作してきた山城だからこそ撮影できた濃密な空間を、この機会に是非ともご高覧ください。

本展では、『創造の発端 ―アブダクション/子供―』の上映展示を中心に、その補助的な意味合いを持つ映像作品、また本編のスチル写真作品も展示致します。

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■山城知佳子 個展「創造の発端 – アブダクション / 子供 -」
会期:2016年9月9日(金)- 10月15日(土) 12:00 – 19:00(休:日、月、祝日)
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku


■川口隆夫 踊る人体ヌードデッサン会
川口隆夫『SLOW BODY ― 脳は感覚を持たない』vol.26

「今ほど人体を見つめることが必要なときはない。穴が開くほど、直視せよ! 目の前の人体を見て、そこにある感覚を自分の体に直結させる試み。」
川口隆夫氏がヌードで踊り、参加者がその人体をデッサンする会です。
デッサン終了後は、描いた絵の見せあいをしながら川口氏との懇親会になります。

出演:人体/川口隆夫、音/和田翼
日 時:2016年9月10日(土)14:00-16:30(開場13:45) *デッサン会 + 懇親会
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
参加費:2,000円(1ドリンク付)
定員:15名
※事前申込制
※画材、スケッチブックはご持参ください。

【お申し込み方法】
件名「デッサン会参加」、本文に、参加人数、お名前、電話番号をご明記のうえ、event@ycassociates.co.jpまでメールでお申し込みください。
*定員(15名)になり次第、受付を終了いたします。
*ギャラリーからの返信メールが届かない場合は、営業時間内にお問合せください。


■トークイベント
日 時:2016年9月10日(土)18:00-19:00
会 場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
山城知佳子、川口隆夫、鷹野隆大
※事前申込制、参加費:無料

【お申し込み方法】
件名「トークイベント参加」、本文に、参加人数、お名前、電話番号をご明記のうえ、event@ycassociates.co.jpまでメールでお申し込みください。
*定員(20名)になり次第、受付を終了いたします。
*ギャラリーからの返信メールが届かない場合は、営業時間内にお問合せください。


■レセプションパーティー
日時:2016年9月10日(土)19:00-20:30
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku 


■その他
山城知佳子は、現在愛知県書各所にて開催中の「あいちトリエンナーレ2016」へ参加しております。

「あいちトリエンナーレ2016」
会期:2016年8月11日(木)- 10月23日(日)
会場:旧明治屋栄ビル(栄会場)
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■Chikako Yamashiro solo exhibition “The Beginning of Creation: Abduction/ A Child”
September 9 (Fri) – October 15 (Sat), 2016
Opening Hours: 12:00-19:00 (Closed on Sundays, Mondays, National Holidays)
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku

■Reception Party
September 10 (Sat) 19:00- 20:30
Venue:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku

■Dancing Figure Drawing with Takao Kawaguchi
September 10 (Sat) 14:00- 16:30
Venue:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
*Advance booking required

■Talk Event
September 10 (Sat) 18:00- 19:00
Chikako Yamashiro & Takao Kawaguchi & Ryudai Takano
Venue:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
*Advanced booking required

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Chikako Yamashiro has continued working up to now, inheriting records and memories of the Okinawa Battle as well as facing with the complex circumstances Okinawa has had such as environmental disruption caused by the US military base and a violation of woman’s rights. Her works do not show messages explicitly. But, using a high-level metaphor, they were produced as videos in a gap between reality and fiction. Then, they have inspired viewers to make various interpretations.
In The Beginning of Creation: Abduction/A Child presented in the exhibition, Yamashiro closely covered a process of Takao Kawaguchi, the dancer and former Dumb Type member , who “reenacts” the legendary stage by the late butoh performer Mr. Kazuo Ohno. The record of Kawaguchi’s performance to take another person (Ohno) into his own body does not remain just as a documentary, but is shown with a mysterious bared body in front of the viewers. The intense space will be presented, which only Yamashiro could shoot, who has kept working with a consistent theme, “to contact with other people and to inherit it” through Okinawa.
This exhibition will screen The Beginning of Creation: Abduction/A Child as a main feature. Also, the other video meant to be supplementary and those stills from The Beginning of Creation: Abduction/A Child will be shown.

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2016.8.10

Summer Exhibition Vol.2
山本尚志 Hisashi Yamamoto “flying saucer”


©Hisashi Yamamoto, Courtesy of Yumiko Chiba Associates

2016年8月31日(水)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuにて、Summer Exhibition Vol.2 山本尚志個展「flying saucer」を開催いたします。
幼い頃より書に親しんできた山本は、東京学芸大学で書道を学ぶなか井上有一の作品と出会い、そしてその後美術評論家の海上雅臣氏をはじめとする様々な人々との交流を通して、自らの書のスタイルについての模索をしてきました。
『「書の作品に何が書かれているか」ということについては、それほど大した問題ではないと思っている。』と本人が語るように、モチーフ(文字)そのものの持つ意味性よりも、そのモチーフ(文字)がどのように表現されているのか、作品それ自体が生き生きとしているのかしていないのか、面白いのか面白くないのかにひたすら拘り、一貫した姿勢で精力的に作品制作を続けています。
本展は、「はいざら」及び「みずうみ」をモチーフとした新作を数点ずつ展示予定です。この機会に是非ともご高覧ください。


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Summer Exhibition Vol.2
■個展
「flying saucer」
2016年8月31日(水)- 9月3日(土)
営業時間:12:00-19:00 定休日:会期中無休
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku(東京)

■クロージングパーティ
2016年9月3日(土) 18:00 – 20:00
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku(東京)




Hisashi Yamamoto “flying saucer”
August 31 (Wed) – September 3 (Sat), 2016
Opening Hours: 12:00-19:00
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku


Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is pleased to present from August 31, 2016, a solo exhibition flying saucer by Hisashi Yamamoto as Summer Exhibition Vol. 2.

Hisashi Yamamoto was fond of calligraphy since he was a child and came across Yuichi Inoue’s works while learning calligraphy at Tokyo Gakugei University. Then he has continued seeking after his own calligraphy style through mingling with various people including Masaomi Unagami, Japanese art critic.
Yamamoto mentions, “for me, ‘what is written in a calligraphy work’ is not such a big issue”. So he earnestly adheres to how the motif (character) in his work is written and whether the work itself is vivid or not, interesting or not, rather than what the characters mean, and keeps working energetically, maintaining a consistent stance.
This exhibition is scheduled to show a few each of his new works with a motif of “Haizara [Ash tray] ” as well as “Mizuumi [Lake]”.

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■Closing Party
September 3 (Sat), 18:00-20:00

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2016.8.10

夏期休廊のおしらせ

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuは2016年8月11日(木)から8月18日(木)まで夏期休廊とさせていただきます。

8月19、20日は引き続き吉田志穂の個展「測量|山」を開催いたします。
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8月23日(火)からは山本渉「夏の陽 / The Summer Sun」を開催いたします。
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Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku will be closed for the summer holidays from August 11 through August 18, 2016.

On August 19 and 20, a solo exhibition “Survey” by Shiho Yoshida will be featured.
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From August 23, a solo exhibition, The Summer Sun by Wataru Yamamoto will be featured.
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